سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه روش های خشک و تر شاتکریت در سطوح سازه های بتنی

نظر

مقایسه روش های خشک و تر شاتکریت در سطوح سازه های بتنی : در مقایسه روش اجرای شاتکریت تر و خشک باید اشاره داشت که پس از استفاده از مخلوط شاتکریت خشک به صورت گسترده، تحقیقات و بررسی هایی در مورد کیفیت، مزایا، معایب و اصلاح این روش توسط پیمانکاران و محققان انجام شد. از جمله مزایای این روش می توان به هزینه کمتر سرمایه گذاری و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. این در حالی است که عدم کنترل دقیق آب به سیمان، ایجاد گرد و غبار در محیط کار و میزان بالای پس ریز از جمله مهمترین محدودیت های این روش اجرا است. با توجه به معایب و محدودیت های روش اجرای شاتکریت خشک، محققان به سمت استفاده از مخلوط تر سوق پیدا کردند. 

مقایسه روش های خشک و تر شاتکریت در سطوح سازه های بتنی

روش های خشک و تر شاتکریت دارای معایب بسیار کم و مزایای بسیار زیادی است که همین موضوع باعث استقبال چشمگیر از این روش شده است. کنترل دقیق نسبت آب به سیمان؛ ایجاد گرد و غبار کم و میزان کمتر پس ریز از مزایای اجرای مخلوط تر می باشد. هرچند مسافت حمل محدود و هزینه سرمایه گذاری بالا استفاده از این روش در تمام پروژه ها را محدود می سازد و روش خشک مناسب تر است که در ادامه به مزایا و معایب دو روش می پردازیم. استفاده از شاتکریت تر امکان اجرای یک مرحله ای دیوار با ضخامت های بیشتر (معمولا تا 50 سانتی متر) و سقف با ضخامت 20 سانتی متر را فراهم می نماید. همچنین اجرای اشکال مختلف منحنی ، مدور و غیر منظم با استفاده از شاتکریت تر امکان پذیر می گردد.  در مقابل مزایای بیشمار شاتکریت تر این روش دارای معایبی نیز می باشند که عبارتند از محدودیت در مسافت حمل ، هزینه سرمایه گذاری اولیه بیشتر نسبت به روش خشک و حساسیت بالا نسبت به کیفیت مواد دانه بندی. علاوه بر این تمیز کردن لوله ها و دستگاه شاتکریت در روش تر سخت تر و پر هزینه تر از روش خشک می باشد. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

مقایسه شاتکریت تر و خشک مقایسه شاتکریت تر و خشک, بهترین مواد و ملات بتن پاششی

نسبت آب به سیمان در شاتکریت تر پایین است. در این روش معمولا نیاز به قالب بندی نبوده و این امر موجب کاهش هزینه های مربوط به قالب بندی می شود. علاوه بر این عدم نیاز به قالب بندی خود افزایش سرعت اجرا را در پی دارد. از مهم ترین مزایای شاتکریت تر این است که سنگدانه های مصرفی در این روش نسبت به شاتکریت خشک درشت بوده و از این رو بتن مقاومت بالاتری دارد.  از دیگر مزایای شاتکریت تر چسبندگی بالا بین بتن و میلگرد می باشد. بر خلاف روش خشک شاتکریت موجب ایجاد گرد و غبار و مشکلات ناشی از آن نمی گردد. استهلاک کمتر قطعات دستگاه شاتکریت تر  نسبت به شاتکریت خشک از دیگر مزیت های این روش می باشد. علاوه بر این میزان پرتی و هدر رفت مصالح در این روش کمتر از روش خشک است. در شاتکریت تر می توان از فیبرهای فولادی و پروپیلن در بتن استفاده نمود.