سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دسته بندی امولسیون های قیری و کاربرد آنها

نظر

دسته بندی امولسیون های قیری و کاربرد آنها : قیر امولسیون در حقیقت مخلوطی از قیر و آب است که غیر قابل امتزاج بوده و قیر در آن به صورت ذرات بسیار ریز معلق وجود دارد. در این مخلوط، قیر به عنوان فاز داخلی یا غیر پیوسته و آب به عنوان فاز خارجی یا پیوسته، شناخته می‌شود. این نوع قیر با ماده‌ای به نام امولسیون ساز یا امولسیفایر ترکیب شده و در نهایت حدود 0?3 تا 0?5 درصد وزن قیر را تشکیل می‌ دهد. موادی که عنوان کردیم از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده قیر هستند، اما در بسیاری از مواقع، برای افزایش کیفیت قیر امولسیون، مواد مختلفی مانند حلال (Solvent)، پایدارکننده (Stabilizer) و پلیمر (polymer) اضافه می‌کنند.

دسته بندی امولسیون های قیری و کاربرد آنها

مهم‌ ترین موادی که به عنوان امولسیفایر در قیر امولسیون استفاده می‌ شوند، نمک قلیایی، اسیدهای آلی یا نمک آمونیم هستند که باعث باردار شدن ذرات آن می‌شود. در نهایت نیز این باردار شدن، باعث می‌ شود ذرات قیر همدیگر را دفع کرده و به صورت کره‌هایی با قطر پایین در آب شناور باشند. امولسیون های قیری را از نظر سرعت شکسته شدن و بار الکتریکی ذرات معلق می توان رده بندی نمود. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

تفاوت قیر امولسیون و محلول تفاوت قیر امولسیون و محلول, عایق های قیر امولسیون

رده بندی امولسیون های قیری از نظر سرعت شکستن :

امولسیون های قیری تند شکن (ناپایدار)
امولسیون های قیری کند شکن (نیمه پایدار)
امولسیون های قیری دیر شکن (پایدار )

رده بندی امولسیون های قیری از نظر بار الکتریکی :

  • امولسیونهای قیری کاتیونیک
  • امولسیونهای قیری آنیونیک
  • انواع امولسیون های قیری

امولسیون های قیری را از نظر سرعت شکسته شدن و بار الکتریکی ذرات معلق می توان رده بندی نمود. قیرهای امولسیون همانند دیگر انواع قیرها می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. بالا بودن خاصیت چسبندگی
  2. امکان استفاده در دمای محیط
  3. حمل‌ونقل راحت به صورت فله و…
  4. نفوذپذیری عالی به دلیل سیالیت بالا
  5. سازگاری بالا با محیط زیست و سمی نبودن
  6. عدم نیاز به حرارت دهی در زمان نگهداری، حمل و پاشش
  7. برخورداری از خطر اشتعال کمتر به واسطه داشتن مقادیر مختلف آب
  8. کم بودن میزان قدرت آلایندگی در مقایسه با قیرهای نفتی، قیرهای دمیده، قیرهای محلول و…
  9. و…

قیر امولسیون یک نوع امولسیون روغن در آب است. ذرات قیر دراین مخلوط بصورت گلبول های معلق باردار در محلولی از آب و سایر اجزاء سازنده مخلوط شناور است. امولسیون های قیری متشکل از مواد زیر می باشند: قیر، حلال، آب، امولسیفایر، اسید، پایدار کننده، پلیمر امولسیون ها عمدتاً به سه گروه تقسیم می شوند: الف- آنیونی ب – کاتیونی ج – غیر یونی نوع اول و دوم بیشتر در صنایع راهسازی مورد استفاده قرار می گیرد که نوع کاتیونی بیشترین مصرف را با توجه به تنوع نوع مصالح مورد استفاده در صنایع راهسازی دارد و قیرهای امولسیونی کاتیونی با توجه به سرعت شکست و نوع کاربردی آن به سه دسته تقسیم می شوند: الف- قیر امولسیون زودشکنCRS ب – قیر امولسیون کندشکنCMS ج – قیر امولسیون دیرشکنCSS که در حال حاضر نوع زودشکن بیشترین مصرف را در کشور دارد.