سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه عایق لوله نفت و گاز با پوشش های آلی

نظر

نحوه عایق لوله نفت و گاز با پوشش های آلی : خطوط لوله به عنوان شاهرگ های اصلی انتقال سیالات به نقاط مختلف به حساب می آیند. وجود عوامل مختلفی مانند باکتری ها، آب، مواد شیمیایی مختلف، خاک، ریشه درختان  و گیاهان، آلودگی های محیطی متنوع باعث ایجاد تخریب و فرسودگی لوله های فولادی موجود در خطوط لوله  و یا کاهش کارایی این خطوط می گردد. خوردگی پدیده ای است که در اثر واکنش های شیمیایی به وجود آمده بین ماده با محیط اطرافش، بر روی سطح ماده ایجاد می شود. حفاظت از خطوط لوله در برابر خوردگی و سایر آسیب های شیمیایی نه تنها مستلزم این است که دانش کافی در مورد سیال قابل حمل داشته باشیم بلکه مستلزم این موضوع است که باید از محیط و شرایط انتقال سیال مورد نظر در خطوط لوله آگاهی لازم را داشته باشیم.

نحوه عایق لوله نفت و گاز با پوشش های آلی

یکی از این روش ها استفاده از پوشش های آلی مانند اپوکسی ها، پلی یورتان ها و غیره است و از آنجا که این پوشش ها در حضور رنگدانه های متداول ماندگاری بالایی در محیط های بسیار خورنده ندارند. بنابراین، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توانایی رسیدن به نانو ذرات و استفاده آنها در پوشش ها این امکان به وجود آمده که بتوان از قابلیت ها و اثرات بی نظیر این مواد، به علت ابعاد بسیار کوچک خود در بررسی رفتار مقاومت به خوردگی پوشش های صنعتی استفاده کرد. جهت اطلاع از فروش محصولات شرکت گوهر ابنیه پایتخت با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

پوشش های آلی لوله های گاز پوشش های آلی لوله های گاز, انواع عایق لوله و مخزن صنعت نفت

پوشش ها با توجه به مکانیسم هایی که دارا می باشند، 4 وظیفه اساسی را به عهده دارند.

  • جلوگیری از تماس بین محیط و جسم مورد نظر.
  • محدودیت تماس بین محیط و جسم مورد نظر.
  • انتشار مواد و ایجاد شرایط حفاظتی یا کندکنندگی حملات بر روی جسم مورد نظر.
  • تولید جریان الکتریکی حفاظت کننده یا به عبارتی حفاظت گالوانیکی.

پوشش ها با توجه به جنس آن ها به 3 دسته تقسیم می شوند :

پوشش های فلزی خود به دو دسته تقسیم می شوند. (پوشش های نجیب یا کاتدی و پوشش های فدا شونده یا آندی). پوشش های آلی نیز انواع زیادی دارند (نظیر رنگ ها، لاک ها، لعاب ها، لاستیک ها، پلاستیک ها، مواد قیری و غیره). در واقع پوشش ها وظیفه بهبود آب گذری اطراف لوله را دارند و به مثابه مانعی تراوش پذیر از ورود بیش از حد ذرات خاک به داخل لوله های زهکش جلوگیری می کنند. در این زمینه مدل فیزیکی زهکش شامل لوله زهکش به قطر 10 سانتی متر در عمق 42 سانتی متری خاک نصب و پوشش های مورد نظر در ترانشه ای به ضخامت 7 سانتیمتر در اطراف لوله زهکش کارگذاری شدند. به منظور شبیه سازی شرایط حاکم بر اراضی شالیزاری مدل فیزیکی توسط خاک جمع آوری شده از اراضی شالیزار دارای بافت لوم سیلتی پر و آب آبیاری با حفظ ارتفاع 5 سانتیمتر بر سطح خاک روان شد. راحت ترین روش جلوگیری از خوردگی ورق فولادی پوشش دادن آن می باشد. به طور کلی پوشش ها موادی هستند که جهت ایجاد مانع بین محیط های خورنده و جسم مورد نظر به کار برده می شوند.