سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع پوشش های حرارتی مقاوم در برابر حریق در ساختمان سازی

نظر

انواع پوشش های حرارتی مقاوم در برابر حریق در ساختمان سازی : پوشش ضد حریق بر روی ساختمان و سازه، از فروپاشی آن در اثر افزایش دما جلوگیری می کند. پوشش ضد حریق زمان کافی برای فرار و رهایی از آتش و حریق و همچنین ارائه خدمات آتش نشانی را فراهم می کند. اجزای پوشش ضد حریق برای حفاظت انواع سازه‌ فلزی و بتنی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.با استفاده از پوشش‌های ضد حریق دمای اجزای اساسی سازه، (در مدت زمان معین) کنترل شده و به سطح دمایی که باعث افت مقاومت و ریزش فولاد یا از دست رفتن ساختار بتن و در نهایت تخریب، نمی‌رسد.

انواع پوشش های حرارتی مقاوم در برابر حریق در ساختمان سازی

در مواقع حریق، سیستم فعال و غیر فعال (پوشش ضد حریق) می ‌توانند مکمل یکدیگر ‌باشند. در مجموع اجرای پوشش ضد حریق (سیستم‌های ضد حریق غیرفعال) بر روی سازه ها به منظور پیشگیری از تخریب آنها در آتش‌سوزی و به دست آوردن زمان ارائه خدمات آتش‌نشانی طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی پوشش های مقاوم در برابر حریق به دو دسته اصلی قابل تقسیم اند:

  1. پوشش های بر پایه رزین های آلی متورم شونده که در واقع نوعی رنگ به حساب می آیند.
  2. پوشش های بر پایه مواد نسوز معدنی که عمدتا به صورت ملات خشک ضد حریق تولید می شوند.

مواد تشکیل دهنده پوشش های ضد حریق آلی متورم شونده :

پوشش های بر پایه رزین های آلی وقتی در برابر شعله یا حرارت قرار می گیرند در حدود دمای 200 درچه سانتی گراد فعال شده و به تدریج لایه کربنی متورم و متخلخلی را به وجود می آورند. این لایه کربنی متخلخل ضخامتی حدود 5 تا 200 برابر ضخامت لایه اولیه را دارد و یک لایه عایق حرارتی در برابر حریق روی سطح فولاد ایجاد می کند و از گسترش شعله روی سطح جلوگیری می کند. این پوشش ها در واقع نوعی رنگ هستند. مواد اصلی تشکیل دهنده پوشش های فایرپروف آلی عبارتند از:

  • رزین هایی که تولید گاز غیر آتش گیر HCI یا HBr می کنند، مثل کلروکائوچو و تترابروموفتالیک انیدرید
  • رنگ دانه هایی معدنی که انتشار و گسترش آتش را به تاخیر می اندازند، مثل کربنات کلسیم و رنگ دانه های سیلیکاتی
  • مواد افزودنی اسید دهنده از جمله نمک اسیدهای معدنی مثل اسید فسفریک
  • مواد افزودنی تقویت کننده که پوشش ها را در مقابل تخریب مکانیکی محافظت می کند، مثل ذرات سرامیکی و یا الیاف معدنیعایق حرارتی قابل پاشش عایق حرارتی قابل پاشش, انواع عایق ضد آتش حرارتی

مواد تشکیل دهنده ملات ضد حریق پایه معدنی :

ورمیکولیت جزء اصلی در پوشش های ضد حریق پایه معدنی است. دانسیته کم، مقاومت عالی در برابر عوامل جوی و رطوبت، مقاومت در برابر شوک های حرارتی، غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت بسیار عالی در جلوگیری از گسترش آتش روی سطح و ممانعت از انتقال حرارت آتش به سطح فولاد و عدم ایجاد دود و گارهای سمی از عمده مشخصات پوشش های معدنی بر پایه ورمیکولیت هستند. ورمیکولیت دارای ساختار پولک مانند و متورق (تا حدی شبیه میکا) در حرارت 700 تا 1000 درجه سانتی گراد حرارت دیده و به صورت ورقه های نازک تا 30 برابر حجم اولیه خود منبسط می شوند. ورمیکولیت منبسط شده ای که در پوشش های ضد حریق استفاده می شود دارای دانسیته بسیار کم 50 تا 200 گرم بر سانتی مترمکعب است. دیگر جزء مهم در پوشش های ضد حریق معدنی چسباننده آن است. سیمان و گچ دو چسباننده متعارف در صنعت هستند. واضح است که استفاده از پوشش های پایه گچ در محل هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، نمی تواند قابل قبول باشد. به صورت کلی، پوشش های ورمیکولیتی پایه سیمانی مقاومت و پایایی بیشتری در برابر عوامل جوی و نیز آسیب های مکانیکی ایجاد می کنند. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.