سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد انواع پوشش ضد اسید عایق کاری صنایع آب و فاضلاب

نظر

کاربرد انواع پوشش ضد اسید عایق کاری صنایع آب و فاضلاب : فاضلاب های صنعتی بعلت همراه داشتن مواد شیمیایی ویژه و فاضلاب ‌های غیر صنعتی به علت وجود گاز H2S و واکنش‌ های شیمیایی مربوطه که منجر به تولید اسیدها به ویژه اسید سولفوریک و دیگر مواد خورنده می‌گردند، در معرض آسیب‌های شیمیایی و خوردگی در دیواره داخلی لوله‌های فاضلاب و کانال‌ها و تخریب بتن قرار دارندحوضچه‌ های بازیافت، ته نشینی و تصفیه خانه‌ها نیز از این آسیب‌ ها مصون نیستند.

کاربرد انواع پوشش ضد اسید عایق کاری صنایع آب و فاضلاب

در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، ذوب فلزات، آب و فاضلاب، تولید فراورده‌ های لبنی و…. که در معرض خوردگی هستند، می‌توان از پوشش ضد خوردگی و ضد اسید جهت مقابله با خوردگی استفاده نمود. جهت هر نوع ماده خوردنده با توجه به اسیدی یا بازی بودن آن از پوشش خاص خود استفاده می ‌شود. با توجه به میزان جذب آب و جذب شیمیایی بسیار پایین کامپوزیت‌ های الیاف شیشه در حد 0?2 درصد، می‌توان گفت که پوشش ضد خوردگی در مقابل اکثر سیالات خورنده به صفر میل می‌کند. بطور مثال در صنعت نفت ایجاد خوردگی در تجهیزات فرآورشی و خطوط لوله انتقال، یکی از مهمترین معضلات می‌باشد. شدت و میزان خوردگی با توجه به شرایط انجام عملیات و نوع سیال فرآورشی در تاسیسات مختلف، متفاوت است. در میان تاسیسات فرآورشی نفت خام، بیشترین میزان خوردگی در واحد های نمک زدایی به دلیل جداسازی نمک از نفت و تولید پساب به وجود می آید. به طور کلی می ‌توان گفت پوشش ضد خوردگی در بخش انتقال پساب بسیار زیاد و میزان تزریق مواد کنترل‌ کننده خوردگی در برابر اسیدها همچنان غیرقابل کنترل می‌ باشد. فاضلاب های صنعتی به خاطر همراه داشتن مواد شیمیایی مختلف و فاضلاب های غیر صنعتی به خاطر همراه داشتن گازهای خطرناک خاصیت تولید اسیدهایی نظیر اسید سولفوریک را دارا هستند، بنابراین دیواره های داخلی لوله های فاضلاب و کانال های فاضلاب که از بتن ساخته شده‌اند، در معرض خطرات جدی قرار دارند. همچنین در صنایع تصفیه فاضلاب نیز قسمت هایی نظیر حوضچه های بازیافت، ته نشینی و غیره وجود دارد که این قسمت ها هم ممکن است مورد آسیب مواد اسیدی قرار بگیرند. جهت اطلاع از فروش محصولات گوهر ابنیه پایتخت با شماره 09121754110 تمس بگیرید.

پوشش ضد اسید صنایع آب و فاضلاب پوشش ضد اسید صنایع آب و فاضلاب, عایق ضد اسید و خوردگی لوله ها

پوشش‌ های محافظتی در برابر اسید (پوشش‌‌ های ضد اسید) را می‌ توان به چند بخش عمده تقسیم نمود :

 1) پوشش‌ های بر پایه رزین ‌های سینتیتک و قیر ها، مانند :

  • پرایمرها وآب بندکننده ‌ها و رنگ ‌ها
  • پوشش ‌های مقاوم به همراه انواع پرکننده ‌ها
  • پوشش‌ های مسلح شده با الیاف به صورت لمینیت
  • لایه ‌های شمشه کشی شده
  • لایه ‌های بر پایه آسفالت

2) پوشش‌ های به صورت شیت یا ورق که یا به وسیله انواع چسب‌ها و یا به روش‌ های مکانیکی به سطوح کار متصل می‌گردند :

  • ورق‌های ترموپلاستیک گرم یا نرم
  • ورق‌های الاستومر یا رابرها

3) پوشش‌های مرکب که تلفیقی از یکی از موارد مذکور به همراه سیستم کاشی‌ کاری یا آجر کاری ضد اسید به جهت افزایش مقاومت مکانیکی یا حرارتی بر روی انها می باشند. انتخاب هر یک از موارد مذکور در بالا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ ترین آن‌ها نوع مواد خورنده و غلظت آن‌ها می ‌باشد. ضمن اینکه بارها و تنش‌ های مکانیکی و حراراتی نیز تاثیر به سزایی در نوع پوشش انتخابی دارند. از پر کاربردترین سیستم ‌های ضد اسید در کشورمان می ‌توان به کاشی کاری ضد خوردگی (ضد اسید)، پوشش های اپوکسی ضد اسید، پوشش پلی استر ضد اسید و پوشش ونیل استر اسید اشاره نمود.