سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع روش های اختلاط طراحی آسفالت

نظر

معرفی انواع روش های اختلاط طراحی آسفالت : منظور از طراحی آسفالت سطحی تعیین نسبت‌های دقیق و مناسب امولسیون قیری و مصالح سنگی است که باید برای اجرای عملیات محاسبه شود. این طراحی بر اساس فرضیات زیر استوار است که برای انواع سنگدانه‌های با دانه بندی باز و یا یک اندازه نیز یکسان است. مقدار فضای خالی سنگدانه‌ها بلافاصله بعد از پخش مصالح روی قیر‌ و قبل از غلطک زنی و با توجه به آرایش نامنظم و ناپیوسته سنگدانه‌ها تقریباً 50 درصد حجم کل آن است. این فضای خالی بعد از غلطک زنی و جابه جا شدن سنگدانه‌ها به 30 درصد کاهش می‌یابد.

معرفی انواع روش های اختلاط طراحی آسفالت

بتن آسفالتی در کلیه ‌قشر‌های مختلف روسازی راه و در هر گونه شرایط جوی و ترافیکی و بدون هیچ محدودیتی قابل مصرف است. هدف از طرح مخلوط بتن آسفالتی انتخاب مناسب‌ترین و با صرفه‌ترین مخلوط سنگدانه و قیر است که ویژگی‌های زیر را برای پوشش‌های بتن آسفالتی تامین کند. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

طراحی آسفالت حفاظتی طراحی آسفالت حفاظتی, پوشش های بتنی آسفالتی

روش‌های طراحی آسفالت :

  1. روش مارشال
  2. روش اصلاح شده مارشال
  3. روش ویم
  4. روش ژیراتوری
  5. روش روسازی ممتاز
  6. روش هابرد فیلد
  • روش مارشال به دلیل سهولت یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین روش‌های طرح اختلاط آسفالت برای روسازی راه‌ها، فرودگاه‌ها و…در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفت. این روش برای حداکثر قطر سنگدانه‌ها 25 میلی متر و با دانه بندی متراکم و پیوسته کاربرد دارد.
  • روش اصلاح شده مارشال که در این روش نمونه آسفالتی متراکم شده با قطر 6 اینچ و ارتفاع 3/75 اینچ تهیه میشود. تراکم این نمونه با سقوط چکش 10/2 کیلوگرمی از ارتفاع 45/7 سانتی متری و تعداد ضربات در این روش 75 یا 112 است. روش اصلاح شده مارشال ‌که برای سنگدانه‌های به حداکثر 50 میلیمتر و با قالب‌ای 15 سانتی متری کاربرد دارد.
  • روش ویم این روش در سال 1930 توسط فرانسیس ویم و همکارانش در اداره بزرگراه‌های ایالات متحده شعبه کالیفرنیا ارایه شد‌. این روش همانند روش مارشال برای سنگدانه‌های با قطر حداکثر 25 میلیمتر کاربرد دارد.
  • روش ژیراتوری که در این روش ماشین آزمایش دورانی GTM توسط John McRae در حین کار برای ایستگاه آزمایشگاهی راه آبی هیئت مهندسین ایالات متحده در میسیسپی ساخته شد. این دستگاه هم یک وسیله متراکم سازی و هم یک دستگاه آزمایش برای مخلوط آسفالت می باشد. توصیف GTM و روش آزمایش آن در ASTM D 3387 مشخص شده است. شکل شماتیک این دستگاه در شکل (1) نشان داده شده است.
  • روش روسازی ممتاز که در این روش سه سطح ترافیکی سبک، متوسط و سنگین دیده شده است‌. حداکثر دانه بندی مصالح سنگی 37/5 میلیمتر قابل تعریف است.
  • روش هابرد فیلد بیشتر در طرح بتن‌های آسفالتی با دانه بندی نسبتاً ریز مانند شیت آسفالت (shsheet Asphalt‌) که در آن مصالح به طور صددرصد از الک نمره 4 (‌4/7‌5 میلی متر) می‌گذرند به کار می‌روند.